A társadalmi szobrászat művésze

A társadalmi szobrászat művésze

In memoriam Joseph Beuys

Országosan egyedülálló kiállítás a tatabányai Kortárs Galériában

A tatabányai Kortárs Galéria In memoriam sorozatának kiállításai egy-egy korszakos képzőművész alkotásaira reflektáló – újonnan született – műveket mutatnak be. Ezeket rendre pályázat előzi meg, amelyben szakmai zsűri értékeli a nevezett alkotásokat, s választja ki azokat, amelyeket a tárlaton bemutatnak.

Idén – a performanszairól legalább annyira ismert – Joseph Beuys, német szobrászművész, Európa legújabbkori művészettörténetének erőteljes hatású, s talán a leginkább megosztó személyisége, munkássága a téma.

Kammerlohr-Kováts Lászlót, a galéria vezetőjét kérdeztük a szeptember 3-án nyíló kiállítás részleteiről:

Miért Joseph Beuys?

KKL: Születésének centenáriuma van, amelyről szülőhazájában nagyon komoly és nagyszabású – egy teljes évet átölelő – eseménysorozattal emlékeznek meg. Ám Joseph Beuys hatása egyetemes, így Magyarországon sem múlthat el úgy ez az év, hogy ne legyen hozzá kapcsolódó művészeti esemény. A Kortárs Galéria In memoriam Joseph Beuys pályázata és kiállítása országosan egyedülálló, méltó programnak ígérkezik.

Mekkora volt az érdeklődés a művészek körében?

KKL: Meglepően nagy érdeklődést tapasztaltam, annak ellenére, hogy Joseph Beuys munkássága sokaknak nehezen megfogható, hiszen nagyon különbözik a felfogása a klasszikus képi ábrázolásoktól.
120 pályázó jelentkezett 188 képpel, vagy falra akasztható tárggyal, 45 szoborral, installációval, térbeli művel, vagyis összesen 233 alkotással.

Miként jellemezné vagy sokkal inkább foglalná össze Joseph Beuys munkásságát?

KKL: Mondhatjuk, hogy inkább szellemi tevékenység a művészete, aminek kevesebb tárgyi végeredménye van. Akciókat, performanszokat szervezett, állást foglalt társadalmi kérdésekben, s támogatta a zöld mozgalmakat. Kasselben pl. 7000 fát szándékozott ültetni. Ő maga a munkásságát társadalmi szobrászatként aposztrofálta.

Művészete nem csak a képzőművészetre, hanem az egész világra vonatkozott. A művészet fogalmát kitágította, és ezt a széles hatókörű művészetfogalmat minden emberi tevékenységben érzékelni és értékelni próbálta. Joseph Beuys hite szerint mindenki művész, s szerette volna az alkotóképességet kiszabadítani, s a teljes élet alapjává tenni.

Ha ez egyáltalán megtehető, hogyan írná le Joseph Beuys alkotói módszerét?

KKL: A racionalitás és a spiritualitás egyszerre része alkotói módszerének. Ugyanúgy foglalkoztatták őt a keringési rendszerek, mint az ázsiai nomád sámánizmus, vagy a középkori kereszténység. Joseph Beuys ténylegesen ihletett művész volt, aki csak 40 éves kora után kezdett alkotni, s befolyással volt erre a Krím fölött elszenvedett légi balesete is. 1943-ban tatárok mentették meg az életét azzal, hogy egész testét vastagon bekenték zsírral, majd filcbe tekerték. Később az általa használt anyagok között például folyamatosan visszatért mindkettő.

Van-e bármilyen hatással saját művészi ars poeticájára Joseph Beuys?

KKL: Óriási hatással van, de ez a munkámon nem látszik. Beuys szellemisége volt, ami igazán hatott rám. Nyilván ezért is választottam őt. S jól látható a jelentkezők számából, hogy mások is így vannak vele.

A zsűri tagjai:
Varga-Amár László Munkácsy-díjas festőművész, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete Képzőművészeti Tagozatának elnöke
Szurcsik József Munkácsy-díjas képzőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képgrafika Tanszékének vezetője
Kammerlohr-Kováts László képzőművész, a Kortárs Galéria vezetője

A kiállítás megnyitója szeptember 3-án, 17:00 órakor lesz. Megnyitja: Vojnits-Purcsár Vító, kortárs művészeti szakíró és kurátor

További tudnivalók ITT érhetők el.

Világi Orsolya

A borítóképen Joseph Beuys (Gerd Ludwig fotója).